پیام ویژه

آخرين مطالب

روایت اصولگرایان: از یک «درگیری مختصر» تا دعوای خانوادگی با طالبان يادداشت

روایت اصولگرایان: از یک «درگیری مختصر» تا دعوای خانوادگی با طالبان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
هنوز زمان زیادی از اعلام مواضع برخی از اصولگرایان به‌ویژه بدنه رادیکال این جریان سیاسی که مدتی است به دنبال ساخت طالبانی متفاوت با گذشته هستند و از «جنبش اصیل منطقه‌» خطاب‌کردن آنان گرفته که احمدی‌نادری از آن رونمایی کرد تا ادعای رائفی‌پور که مخالفان طالبان را عده‌ای بی‌سواد خواند و وعده امنیت بیشتر برای شیعیان افغانستان و ایران را داد، نگذشته که ذات جنگ‌طلبی و گفتمان‌گریزی طالب‌ها گریبان مرزهای کشور را گرفته است. البته بنا بر رسم دیرینه این طیف، همچنان شاهد هستیم به‌ جای عقب‌نشینی از مواضع خلاف امنیت ملی خود، دست به توجیه اقدامات طالبان زده و دل در گرو رابطه مسالمت‌آمیز با حاکمان امارت اسلامی دارند؛ حاکمانی که از روابط دیپلماتیک و عرف همسایگی به دور هستند و علنا برای ایران خط‌ونشان می‌کشند و از رؤیای نبرد و فتح سرزمین ایران سخن می‌گویند.
ادعای رسانه اصولگرا: اول ایرانی‌ها تیراندازی کردند
طالبان هر زمان هم که صلاح دانسته‌اند، بر روی سربازان ما اسلحه کشیده‌اند؛ مانند آنچه روز شنبه در مرز رخ داد. بااین‌حال، حتی این اتفاق هم نتوانسته این گروه از اصولگرایان را بابت مواضع حمایتی از طالبان پشیمان کند. درحالی‌که منابع رسمی ازجمله وزیر کشور از تیراندازی مرزداران افغانستانی به سمت طرف ایرانی روایت می‌کنند‌، رسانه اصولگرای تسنیم در گزارشی از آنچه رخ داده است، از قول یک منبع آگاه، طرف ایرانی را شروع‌کننده درگیری معرفی کرده و نوشته است: «‌(شنبه 7 خرداد) یک کاروان از قاچاقچیان مواد مخدر از سمت شرق قصد ورود به داخل خاک کشورمان را داشتند که نیروهای مرزبانی ایرانی متوجه شده و با آنها درگیر می‌شوند. در پی این درگیری، نیروهای طالبان مستقر در مرز که از موضوع بی‌اطلاع بودند، اقدام به تیراندازی به طرف نیروهای ایرانی می‌کنند که این تیراندازی به درگیری میان دو طرف منجر می‌شود. این منبع آگاه خاطرنشان کرد: در جریان این درگیری، متأسفانه یکی از نیروهای مرزبانی کشورمان به شهادت رسیده و چند نفر از نیروهای طرف مقابل (طالبان) هم کشته شدند که آمار دقیقی از آنها نداریم».
یک دعوای خانوادگی بوده
البته این تنها دفاع از طالبان نبود و دیروز سردار کوثری که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست از درگیری نظامی که به شهادت نیروهای ایرانی در چند وقت اخیر ختم شده، به‌عنوان دعوای خانوادگی یاد کرد. او حتی بدون اشاره به حمایت‌هایی که از طالبان تاکنون در کشور رخ داده، از سپردن سفارت افغانستان به نیروهای طالبان تا قرارداد معاونت امور زنان رئیس‌جمهور با نمایندگان طالبان و موارد مشابه دیگر، توپ اختلاف را به زمین دولت قبل انداخته و گفته است: «‌از دولت‌های قبلی باید پرسید که چرا حقابه هیرمند را پیگیری نکردند؟ باید موضوع را دنبال کنیم و حق خودمان را در حقابه هیرمند بگیریم. بحث حقابه توافقی بوده که از قبل وجود داشته است و نمی‌شود بگویند که هر طرفی هر موقع دلش خواست به آن عمل کند، هر موقع دلش نخواست عمل نکند».
اسماعیل کوثری همچنین گفته است: «‌جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع طالبان را به رسمیت نشناخته است. ما همسایه بودیم و یک‌سری نشست‌ها با طالبان داشتیم، اما اینکه بخواهیم آنها را به رسمیت بشناسیم، مطرح نبوده است». وی تأکید کرد: طالبان جرئت نا‌امن‌کردن مرزهای ما را ندارد، اما کسانی هستند مانند استکبار جهانی، صهیونیسم، منافقین و کسانی که چشم دیدن جمهوری اسلامی ایران را ندارند و می‌خواهند این کار را انجام دهند که مرزهای ما را نا‌امن کنند و ایران و طالبان را درگیر کنند، اما بدانند که هیچ موقع این اتفاق نمی‌افتد».
کوثری درباره اینکه ممکن است این اتفاق‌ها شرایط را به سمت گزینه نظامی بین ایران و طالبان پیش ببرد، گفت: «درگیری در مرز اتفاق افتاده است. خداوند روح همه شهدا مخصوصا مرزبانان را شاد کند، به‌ویژه پنج نفر یا سه نفری که این‌طوری شدند. اما بحث گزینه نظامی مطرح نیست. از این اتفاقات برای بچه‌هایی که در یک خانه با هم هستند می‌افتد که اختلافی به وجود می‌آید و دعوا می‌شود و بحث نظامی مطرح نیست. قطعا این مسائل با گفت‌وگو حل می‌شود». حال اینکه این رابطه خانوادگی با طالبان چگونه شکل گرفته و چرا اصولگرایان طالبان و ایران را در یک خانواده می‌دانند، جای بحثی مجزا دارد.
درگیری مختصری که مرزداران افغانستانی اول تیر‌اندازی کردند
احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در زمینه‌ تنش‌های مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی‌های انجام‌شده، گفته است: یک تیراندازی مرزی در مرز از طرف مرزداران افغانستانی صورت گرفت و طبیعتا پاسخ آنها هم به شکل مقتضی داده شد. وی با بیان اینکه «این درگیری، درگیری مختصری بود»، گفت: این درگیری در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت. در حال حاضر ما مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز بوده و در آرامش است. وی با اشاره به آخرین اقدامات در زمینه حقابه هیرمند، بیان کرد: پیش‌تر مسئولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده‌اند. از این‌رو ما منتظر آن تیم مشترکی هستیم که به اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی متخصص تشکیل شود تا این تیم وضعیت آب را در سدهای منطقه بررسی کند و ببیند در حال حاضر با توجه به حقابه ایران، وضعیت فعلی چگونه است. وزیر کشور ادامه داد: اگر آب در سدها موجود بود، طرف طالبانی باید سهم ایران را بدهد و اگر نبود، این مسئله باید برای ما روشن شود؛ چراکه متخصصان ما معتقدند در این سدها آب موجود است، اما طرف طالبانی می‌گوید آب موجود نیست. با‌این‌حال، تشکیل کمیته مشترک از سمت ما پیش‌بینی شده و این کمیته باید تشکیل و از محل مذکور بازدید کند. به هر حال طالبان باید این موضوع را سامان دهد. این حجم از دفاع و تطهیر طالبان از سوی اصولگرایان همچنان سؤال‌بر‌انگیز است. هرچند سال گذشته عباس عبدی در توییتی نوشت: «‌‌شاید یک علت دفاع تندروهای اصولگرا از طالبان این است که مردم ما رفتار طالبان را ببینند، بعد بگویند خدا پدر اصولگرایان ایرانی را بیامرزد و به وجود آنها دعا کنند که این‌ اندازه هم خشن، بسته و عقب‌مانده نیستند».

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1366052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

سکه و طلا ارزان‌تر شد

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

انتقاد از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی/ نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قصد ساخت سلاح هسته‌ای و آزمایش آن را نداریم/ من تعجب می‌کنم از اظهارات یک نماینده؛ واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند؟

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد