شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۴
یادداشت

انقلاب پکن در اقیانوس برای تغییر موازنه قوا

انقلاب پکن در اقیانوس برای تغییر موازنه قوا
پیام ویژه - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که تعداد خلبانان جنگنده‌ای که برای ناوگان ...
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
 رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند که تعداد خلبانان جنگنده‌ای که برای ناوگان ناوهای هواپیمابر این کشور جذب شده‌اند، در سال جاری به بالاترین رقم ثبت‌شده تاکنون رسیده است. این امر بخشی از روند سریع افزایش توان نیروی دریایی چین به‌عنوان یکی از قدرت‌های شرق آسیاست.
طبق گزارش‌ها، چین هم‌اکنون، با بیش از 370 کشتی و زیردریایی، از جمله دو ناو هواپیمابر فعال دارای بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان از نظر تعداد شناورها است. در ماه ژوئن، هر دو ناو هواپیمابر به‌طور هم‌زمان در غرب اقیانوس آرام مستقر شدند؛ اقدامی که نمایش‌دهنده قدرت روزافزون نیروی دریایی چین است.
به گزارش نیوزویک، با اینکه ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین ناوگان ناوهای هواپیمابر جهان را در اختیار دارد (با 11 ناو عملیاتی)، نیروی دریایی چین نیز در آستانه بهره‌برداری از سومین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر خود قرار دارد و گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ ساخت نخستین ناو اتمی این کشور نیز منتشر شده است.
تلویزیون دولتی چین (CCTV) اعلام کرد که ارتش آزادی‌بخش خلق چین، که نیروی دریایی رسمی این کشور است، به‌تازگی روند جذب خلبان برای امسال را به پایان رسانده است.
طبق گزارش، ورودی‌های جدید شامل فارغ‌التحصیلان دبیرستان، دانشجویان مدارس هوانوردی نیروی دریایی و همچنین دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های نظامی و غیرنظامی هستند. گزارش می‌افزاید که هم تعداد داوطلبانی که استانداردهای خلبانی جنگنده‌های ناوپایه را دارند و هم درصد پذیرفته‌شدگان واجد شرایط به رکورد جدیدی رسیده‌اند.
اگرچه آمار دقیق ارائه نشده، اما گفته شده «ده‌ها هزار دانشجوی جوان» در سراسر چین با اشتیاق برای خلبانی نیروی دریایی ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال‌های گذشته، پایه‌ جمعیتی داوطلبان را به‌شکل قابل‌توجهی گسترش داده است.
رسانه دولتی گلوبال تایمز گزارش داد که این روند جذب، با گسترش روزافزون ناوگان جنگنده‌های ناوپایه چین هم‌راستا است و اشاره به افزایش تعداد و تنوع هواپیماهایی دارد که طراحی‌شده‌اند تا از روی ناوهای هواپیمابر پرواز کنند.
در نوامبر گذشته، ارتش چین دو جنگنده ناوپایه جدید J-15T و J-15D را رونمایی کرد. مدل J-15T توانایی برخاست از هر سه ناو هواپیمابر چین را دارد و با دو نوع سیستم پرتاب هواپیما سازگار است. در مقابل، مدل J-15D برای ماموریت‌های جنگ الکترونیک طراحی شده و معادل چینی هواپیمای EA-18G Growler آمریکاست.
چین همچنین در کنار مدل J-35A که برای نیروی هوایی طراحی شده، در حال توسعه یک جنگنده رادارگریز ناوپایه از خانواده J-35 است.
کارشناس امور نظامی چین، فو چیانشائو، به گلوبال تایمز گفته است: «رکورد جدید در جذب خلبان نشان‌دهنده افزایش پایدار ورودی‌هاست که با روند توسعه جنگنده‌های ناوپایه چین هماهنگ است.»
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در گزارش خود درباره قدرت نظامی چین نوشت: «در سال 2023، ارتش آزادی‌بخش خلق چین، بخش عمده‌ای از جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، یگان‌های پدافند هوایی و فرودگاهی نیروی دریایی را به نیروی هوایی منتقل کرد تا تمرکز نیروی دریایی بر توسعه هوانوردی ناوپایه افزایش یابد.»
طبق گزارش گلوبال تایمز، خلبانان چینی که به یگان‌های ناوپایه اختصاص می‌یابند، در آینده باید هم مهارت پرواز داشته باشند و هم توانایی هدایت سیستم‌های جنگ الکترونیک، که سطح حرفه‌ای بودن را بالا می‌برد و نیاز به استعدادهای چندرشته‌ای را افزایش می‌دهد.
بازار
منیژه موذن


نظرات شما