پیام ویژه - زومیت / آندروید 17 با قابلیت انقلابی برای گیمرها از راه میرسد. شخصیسازی بیسابقهی کنترلرها و تجربهی بازی روانتر، افقهای جدیدی را پیش روی کاربر میگذارد.
بسیاری از بازیهای اندرویدی از کنترلهای لمسی استفاده میکنند و این مورد کاملاً منطقی بهنظر میرسد زیرا بیشتر دستگاههای اندرویدی گوشی یا تبلتاند. بااین حال، تعداد روبهرشدی از بازیها از کنترلر پشتیبانی میکنند و این روند با ورود اندروید به فرمفکتورهای جدید بیشتر هم خواهد شد. از طرف دیگر، رشد روزافزون سرویسهای بازی ابری باعث شد کاربران اندروید بتوانند بهراحتی بازیهای غیرلمسی و پورتنشده را نیز تجربه کنند. حالا گوگل قصد دارد با افزودن قابلیتی جدید در اندروید 17، کنترل بیشتری روی ورودی دکمهها در اختیار گیمرها قرار دهد.
بازار ![]()
وقتی کنترلر USB یا بلوتوث را به دستگاه اندرویدی وصل میکنید، سیستمعامل آن را بهعنوان ابزار ورودی میشناسد و فشردن دکمهها را ثبت میکند. اندروید این ورودیها را به کد کلید و مقادیر محورهای حرکتی تبدیل میکند تا بازیها بتوانند حرکات و دستورات را تشخیص دهند.
بهنوشتهی Androidauthority، اندروید از فایلهای پیکربندی ازپیشتعریفشده استفاده و براساس شناسهی محصول و سازندهی کنترلر تعیین میکند که کدام پیکربندی مناسب است. از آنجاکه ساخت پروفایل اختصاصی برای تمامی کنترلرهای موجود عملی نیست، اندروید فقط برای سختافزارهای محبوب مثل کنترلرهای رسمی ایکسباکس فایلهای پیکربندی دارد.
البته بسیاری از برندها چیدمان دکمههای کنترلرهای مشهور را تقلید میکنند تا اندروید و سایر سیستمعاملها بتوانند ورودیها را بهدرستی تشخیص دهند. به همین دلیل اندروید با مجموعهی بزرگی از کنترلرها بدون هیچ مشکلی کار میکند.
بااینحال، همهی کاربران از چیدمان پیشفرض دکمهها رضایت ندارند. نیاز به شخصیسازی دلایل مختلفی دارد که ازجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دسترسپذیری: برخی کاربران برای سهولت دسترسی نیاز دارند دکمهها را جابهجا کنند.
ارگونومی: گیمرهایی که زمان زیادی بازی میکنند، ترجیح میدهند دکمههای پرتکرار را به محل راحتتر منتقل کنند.
رقابت: گیمرهای حرفهای معمولاً چیدمانی خاص برای واکنش سریعتر انتخاب میکنند.
عادت ذهنی: طرفداران بازیهای کلاسیک یا کسانی که از پلتفرمی دیگر مهاجرت کردهاند، دوست دارند همان چیدمان همیشگی را داشته باشند.
متأسفانه اندروید بهصورت پیشفرض از تغییر چیدمان دکمهها پشتیبانی نمیکند و کاربران باید منتظر پشتیبانی درون بازیها بمانند؛ قابلیتی که در بسیاری از عناوین وجود ندارد. برای سالها گیمرها مجبور بودند به سراغ ابزارهای متفرقه بروند.
اکنون شواهد موجود در نسخهی Canary نشان میدهد گوگل درحال توسعهی قابلیت «ریمپکردن کنترلر» در سطح سیستمعامل است. در کدهای جدید، اجازهای با نام android.permission.CONTROLLER_REMAPPING دیده میشود که پشت فلگ سختافزاری قرار گرفته دارد. این اجازه فقط برای اپهایی که با کلید پلتفرم امضا شدهاند فعال میشود؛ یعنی ریمپکردن کنترلر در سطح سیستم فقط ازطریق خودِ سیستمعامل امکانپذیر خواهد بود.
ارجاعاتی به منوی جدید مخصوص کنترلرها در اپلیکیشن تنظیمات اندروید Canary مشاهده شده است. این منو فعلاً گزینهای نشان نمیدهد اما احتمالاً فهرست کنترلرهای متصل و تنظیمات مربوط به ریمپ دکمهها را نمایش خواهد داد. اگر این منو در نسخهی نهایی وجود داشته باشد، میتواند به مرکز اصلی مدیریت کنترلرها روی اندروید تبدیل شود.
در بررسی عمیقتر کدهای اندروید، اشارههایی به قابلیت جدید Virtual Gamepad نیز دیده شده است. این قابلیت نوعی کنترلر نرمافزاری است که مشابه دوربین مجازی در اندروید، نقش میانجی بین ورودی اصلی و بازیها را ایفا میکند. گیمپد مجازی میتواند با شناسهی سختافزاری کنترلرهای واقعی معرفی شود تا بازیها آن را مثل یک کنترلر فیزیکی تشخیص دهند.
گیمپد نرمافزاری اندروید از تمامی ورودیهای استاندارد پشتیبانی میکند :
دکمههای A ،B ،X ،Y ،Start ،Select و Mode
تریگرها و بامپرها (L1 ،R1 ،L2 ،R2) همراه با محورهای آنالوگ
استیکهای آنالوگ و دکمههای L3 و R3
جهتنما (D-pad)
باتوجه به متدهای ارسال ورودی شبیهسازیشده، گیمپد مجازی میتواند ورودیهای اصلی کنترلر را بگیرد، آنها را تغییر دهد و نسخهی اصلاحشده را به بازی ارسال کند و این دقیقاً همان چیزی است که ریمپ حرفهای نیاز دارد.
جالبتر اینکه قابلیت کنترلر مجازی اندروید میتواند ورودیهای لمسی روی صفحه را نیز به دکمههای کنترلر تبدیل کند. این ویژگی برای بازیهایی که رسماً از کنترلر پشتیبانی نمیکنند بسیار کاربردی خواهد بود.