پیام ویژه - فارس / فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی کشور از خنثی شدن گروگانگیری در پرواز مشهد خبر داد و درخصوص حواشی حضور وزیر راه در فرودگاه گفت: انتظار ما از مردم عزیز و مقامات این است که در حوزه امنیت پرواز صبوری به خرج دهند؛ البته در آن قضیه، انتظار بود که طرفین همکاری بیشتری داشته باشند و همکاران عزیزمان اجازه ندهند که برای خانم وزیر، مشکلی پیش بیاید.
سردار هادی ملانوری، فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی کشور در نشست خبری خود درباره همکاری سپاه حفاظت هواپیمایی با دستگاههای مختلف در حوزه امنیت، گفت: امروز با همه مراجع و نقشآفرینان در حوزه صنعت هوانوردی از جمله برادران فراجا، واجا، حراستها و دیگر ارگانها بهترین و بیشترین میزان همکاری را داریم و با توجه به تهدیدات نوظهور در عصر جدید، با کمک این عزیزان و ارگانهای دیگر در تأمین امنیت، موفق بودهایم.
سردار ملانوری در ادامه درباره مشکل پیشآمده برای وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه گفت: همکاران ما در چارچوب ضوابط و مقررات، اقدام کردند و انتظار ما از مردم عزیز و مقامات این است که در حوزه امنیت پرواز و حضور در فرودگاهها و هواپیما باید صبوری به خرج دهند؛ البته در آن قضیه، انتظار بود که طرفین همکاری بیشتری داشته باشند و همکاران عزیزمان اجازه ندهند که برای خانم وزیر، مشکلی پیش بیاید.
در ادامه، خبرنگاری با اشاره به عملکرد سپاه حفاظت فرودگاهی در سال گذشته، خواستار ارائه گزارشی آماری از مأموریتها، میزان بومیسازی تجهیزات امنیتی فرودگاهها در شرایط تحریم و نیز توضیح درباره تهدیدات امنیتی خنثیشده طی یک سال اخیر شد.
سردار ملانوری در پاسخ به این پرسش گفت: در یک سال گذشته، علاوه بر تداوم تحریمها در حوزه صنعت هوانوردی بهویژه در سطح منطقه و اروپا، کشور با جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز مواجه بود. در این مقطع، بهجز چند روز در خردادماه ۱۴۰۴ که به دلیل محدودیت و پاکسازی فضای هوایی، پروازها متوقف و تمرکز نیروها بر امنیت زمینی و فرودگاهی قرار گرفت، سایر ایام سال پروازها بهصورت عادی و با بالاترین سطح امنیت انجام شد.
وی با بیان اینکه بهطور متوسط روزانه حدود ۵۰۰ پرواز در کشور انجام میشود، افزود: در سال گذشته حداقل ۴۵ میلیون مسافر در ۶۷ فرودگاه عملیاتی کشور که سپاه پاسداران در آنها حضور دارد، تحت کنترل و بازرسی دقیق امنیتی قرار گرفتند. این اقدامات شامل پروازهای داخلی و خارجی بوده و با هدف تأمین امنیت پروازها، سلامت و آرامش مسافران انجام شده است.
فرمانده سپاه حفاظت فرودگاهی تأکید کرد: بازرسیهای امنیتی با وجود تنوع فرهنگی، اعتقادی و رفتاری مسافران، بهصورت کاملاً حرفهای، بدون ایجاد تنش و استرس و با رعایت کرامت انسانی انجام میشود و رزمندگان سپاه پاسداران توانستهاند این مأموریت حساس را با موفقیت کامل به انجام برسانند.
فرمانده سپاه حفاظت فرودگاهی در ادامه این نشست خبری با اشاره به اقدامات پیشگیرانه انجامشده طی سالهای اخیر اظهار کرد: مجموعه اقدامات و عملکرد همکاران ما در سپاه حفاظت هواپیمایی بهگونهای بوده که خود بهعنوان یک بازدارنده و عامل پیشگیری در برابر تهدیدات دشمنان و معاندین عمل کرده است. در حوزه تجهیزات نیز استفاده از ابزارهایی نظیر دستگاههای ایکسری، اسکنرها و تجهیزات کمکبازرسی در دستور کار قرار دارد که بخشی از آنها از داخل کشور و بخشی نیز با وجود محدودیتها و تحریمها از خارج تأمین شده است.
وی افزود: با وجود تحریمها و موانع احتمالی در تأمین تجهیزات، با دقت و تدابیر لازم به دنبال بهروزرسانی امکانات هستیم و در حال حاضر نیز هیچ خللی در مأموریتها وجود ندارد. نیروهای سپاه حفاظت هواپیمایی با برخورداری از آموزشهای بهروز، دانش تخصصی صنعت هوانوردی، آمادگی جسمانی مناسب و تجهیزات لازم، طی ۴۱ سال گذشته به لطف الهی و دعای خیر مقام معظم رهبری با مشکل جدی مواجه نشدهاند و امیدواریم این مسیر موفقیتآمیز تداوم داشته باشد.
فرمانده یگان حفاظت هواپیمایی سپاه گفت: در اوسط آبان گذشته در مسیر پروازی تهران به مشهد شخصی قصد خلع سلاح سرتیم گارد حفاظت پرواز و گروگانگیری داشت که توسط همکاران ما خنثی شد و پرواز به سلامت در مشهد مقدس به فرود آمد.

خنثی شدن گروگانگیری در پرواز مشهد
1404/10/03 - 10:07
وی افزود: تهدیداتی نسبت به بمبگذاری در روزهای اخیر داشتیم که با تدابیر سپاه حفاظت هواپیمایی برطرف شد.
در بخش دیگری از نشست، سردار ملانوری درباره اقدامات انجامشده پس از حمله اخیر رژیم صهیونیستی، و اینکه چه تغییرات مشخصی در سطح حفاظت فرودگاهها و امنیت پروازهای کشور اعمال شده است؟ و با توجه به تهدیدات نوین مانند نفوذ انسانی، خرابکاری سازمانیافته و حملات ترکیبی و سایبری، امروز امنیت صنعت هوانوردی کشور را در چه سطحی ارزیابی میکنید؟ گفت: جنگ تحمیلی خردادماه ۱۴۰۴، با وجود هزینهها و شهادت جمعی از سرمایههای ارزشمند انسانی کشور، موجب شد نیروهای مسلح نقاط ضعف احتمالی خود را شناسایی و برطرف کنند. سپاه حفاظت فرودگاهی نیز با اجرای آموزشها و رزمایشهای تخصصی، پیش و پس از این جنگ، سطح آمادگی و آگاهی خود را ارتقا داد.
وی افزود: در روزهای ابتدایی جنگ و با تصمیمات اتخاذشده در سطوح عالی فرماندهی، تدابیری برای حفاظت از هواپیماها صورت گرفت که این اقدامات موجب شد در جریان این جنگ تحمیلی، صنعت هوانوردی کشور دچار آسیب نشود و بلافاصله پس از آتشبس، پروازها برای خدمترسانی به مردم از سر گرفته شد.
فرمانده سپاه حفاظت فرودگاهی با تقدیر از خلبانان و فعالان صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دشمن با تهدیداتی نظیر ریزپرندهها و جنگ ترکیبی تلاش داشت فضای روانی ناامنی ایجاد کند، خلبانان هواپیماهای مسافری و نیروهای امنیت پرواز با شجاعت و مسئولیتپذیری در صحنه حاضر بودند که این تجربه، دستاوردهای ارزشمندی برای مقابله با تهدیدات آینده به همراه داشت.
سردار ملانوری در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعاملات بینالمللی امنیت هوانوردی، بهویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: صنعت هوانوردی دارای حساسیتهای خاصی است و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و کنوانسیونهای بینالمللی از جمله توکیو، شیکاگو، لاهه و مونترال فعالیت میکند. در این مسیر، سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) بهصورت دورهای از مجموعههای امنیتی کشور بازدید و نظارت دارد که خوشبختانه عملکرد جمهوری اسلامی ایران در این ارزیابیها طی سالهای گذشته موفق بوده است.
وی افزود: نیروهای شاغل در حوزه حفاظت هوانوردی، چه در زمین و چه در آسمان، با گذراندن آموزشهای تخصصی در مقاطع مختلف تحصیلی و آشنایی کامل با قوانین داخلی و بینالمللی، مأموریتهای خود را بهصورت حرفهای انجام میدهند.
بازار