پیام ویژه

آخرين مطالب

امریکایی‌ها درباره جنگ عراق چگونه فکر می‌کنند؟ يادداشت

امریکایی‌ها درباره جنگ عراق چگونه فکر می‌کنند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدحسین لطف‌الهی| دو دهه پس از حمله نظامی ایالات متحده به عراق، بسیاری از مردم امریکا معتقدند که این تصمیم اشتباه بود و ایالات متحده نباید در آن زمان به عراق حمله می‌کرد؛ برای بسیاری از سیاستمداران دخیل در این تصمیم‌گیری اما اشغال عراق هنوز توجیه‌پذیر است.
17 مارس 2003، جرج دبلیو بوش رییس‌جمهور وقت ایالات متحده به صدام دیکتاتور عراق اولتیماتوم داد که اگر تا 48 ساعت عراق را ترک نکند، ایالات متحده از گزینه نظامی علیه این کشور استفاده خواهد کرد. دو روز بعد در 19 مارس، بمباران بغداد آغاز شد. ایالات متحده یک روز بعد یعنی در 20 مارس حمله زمینی به عراق را هم آغاز کرد.
افکار عمومی در جهان به‌شدت از این حمله که به مرگ تعداد زیادی از غیرنظامیان عراقی از جمله زنان و کودکان منجر شد انتقاد می‌کردند اما در داخل خاک امریکا وضعیت متفاوت بود. بر اساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی پیو در فوریه 2003، نزدیک به 66 درصد از شهروندان امریکایی با اقدام نظامی علیه عراق موافق بودند و تنها 26 درصد از آنها به‌طور جدی مخالفت خود را با این حمله اعلام می‌کردند. دولت ایالات متحده برای توجیه این حمله مدعی بود که عراق سلاح‌های کشتار جمعی زیادی را در خاک خود پنهان کرده و یک تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود؛ این سلاح‌های ادعایی ایالات متحده هیچ‌گاه پیدا نشد. مطالعات تاریخی نشان می‌دهد علاوه بر این مساله این باور اشتباه نزد مردم ایالات متحده که صدام در ماجراهای 11 سپتامبر نقش داشت از جمله عواملی بود که باعث می‌شد از نگاه آنها حمله نظامی به عراق تصمیمی درست باشد. نیروهای امریکایی در اوایل آوریل 2003 موفق شدند بغداد را تسخیر کنند و 5 هفته پس از آغاز جنگ، جرج بوش سخنرانی «تکمیل ماموریت» را در 1 مه 2003 ایراد کرد. نیروهای امریکایی نزدیک به 8 سال درگیر این جنگ بودند و براساس آمارهای موجود 200 هزار نفر از عراقی‌ها در کنار 5 هزار نفر از سربازان امریکایی در این جنگ کشته شدند. هزینه‌های مستقیم این جنگ برای ایالات متحده - جز بودجه‌های جاری پنتاگون - نزدیک به 2 تریلیون دلار برآورد می‌شود. 
تا سال 2005 نگاه امریکایی‌ها به مساله جنگ در عراق به مرور تغییر یافت و اکثریت شهروندان امریکایی مخالف ادامه جنگ بودند. با این حال بسیاری از سیاستمداران جمهوری‌خواه همچنان از حمله نظامی به عراق حمایت می‌کردند. همزمان در میان افکار عمومی جهان و به ویژه متحدان اروپایی امریکا نگاه‌ها به دولت ایالات متحده روز به روز منفی‌تر می‌شد. برای باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا مساله مخالفت با جنگ عراق یکی از نقاط کانونی کارزار انتخاباتی او به حساب می‌آمد. اوباما وعده داده بود که ظرف 16 ماه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری خود نیروهای امریکایی را از عراق خارج خواهد کرد. این وعده او با کمی تاخیر در سال 2011 اجرایی شد و بخش اعظمی از نیروهای امریکایی خاک عراق را ترک کردند اما کمتر از سه سال بعد، هزاران نفر از نیروهای امریکایی در چارچوب ائتلاف مبارزه با گروه تروریستی داعش مجددا به خاورمیانه بازگردانده شدند.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور قبلی ایالات متحده هم تلاش می‌کرد خود را یک مخالف جدی جنگ در عراق نشان دهد. او در کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 از این حربه برای ضربه زدن به رقبای خود درون حزب جمهوری‌خواه از جمله جب بوش، برادر جرج بوش استفاده می‌کرد و در ادامه نیز از آن برای زیر سوال بردن نگاه و سیاست‌های هیلاری کلینتون بهره برد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند جنگ عراق باعث شد ایالات متحده رویکرد بسیار محتاطانه‌تری در استفاده از نیروی نظامی برای عبور از بحران‌های پیش روی سیاست خارجی خود در پیش بگیرد. براساس یک نظرسنجی در سال 2022 (نظرسنجی شورای روابط بین‌الملل شیکاگو) شهروندان امریکایی تنها زمانی موافق استفاده از نیروی نظامی هستند که تحول خاصی نظیر (حمله به یک کشور عضو ناتو) اتفاق بیفتد و ایالات متحده برای دفاع از این کشور بخواهد وارد عمل شود. امروزه با روشن شدن نتایج حمله نظامی به عراق، بسیاری از امریکایی‌ها رویکردی منتقدانه در قبال این جنگ دارند. براساس نظرسنجی مشترک ایپسوس - اکسیوس، تنها 31 درصد از امریکایی‌ها معتقدند که حمله به عراق باعث شد امریکا به کشوری امن‌تر تبدیل شود و مجموعا 36 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که تصمیم دولت امریکا برای حمله به عراق صحیح بود. در مقابل 61 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این تصمیم را کاملا اشتباه می‌دانند. این نظرسنجی در فاصله 10 تا 13 مارس و با مشارکت بیش از 1000 نفر از شهروندان بالای 18 سال امریکایی انجام شده است. اختلاف‌نظر حزبی آشکاری در این زمینه وجود دارد. 58 درصد از جمهوری‌خواهان همچنان از تصمیم رییس‌جمهور جمهوری‌خواه وقت ایالات متحده برای حمله به عراق حمایت می‌کنند. در حزب دموکرات، تنها 26 درصد از بدنه حزب باور دارند که تصمیم ایالات متحده درست بود. جوانان امریکایی نیز مانند سایر رده‌های سنی در ایالات متحده معتقدند حمله نظامی به عراق تصمیمی نادرست بود و تبعات بسیار زیادی برای ایالات متحده در عرصه بین‌المللی داشت. ایلهان عمر، عضو ترقی‌خواه و جوان مجلس نمایندگان امریکا روز شنبه 18 مارس در این باره در توییتر نوشت: «20 سال بعد، جنگ عراق همچنان یکی از بزرگ‌ترین فجایع سیاست خارجی ایالات متحده است که نسل ما تجربه کرده است. جنگی که جان هزاران نفر از امریکایی‌ها و صدها هزار نفر از عراقی‌ها را گرفت. آیا ما کاملا از این جنگ شکست‌خورده درس گرفته‌ایم یا ممکن است بار دیگر آن را تکرار کنیم؟» عمر افزود: «ما هنوز مسوولیت کامل جنایت‌های جنگی رخ‌داده در طول این جنگ یا به راه‌اندازی جنگ را برعهده نگرفته‌ایم. هیچ مسوولیتی متوجه جرج بوش و دیک چنی عاملان اصلی به راه افتادن این جنگ نشده و آنها همچنان در جامعه سیاسی ما پذیرفته می‌شوند. در دولت‌های ما شخصیت‌هایی نظیر جان بولتون و الیوت آبرامز هنوز به مناصب بالا در حوزه امنیت ملی منصوب می‌شوند و رسانه‌ها همچنان به شخصیت‌هایی از این دست تریبون می‌دهند.» اشاره ایلهان عمر اشاره درستی است؛ همچنان برخی چهره‌های سیاسی مشغول توجیه جنگ عراق هستند. الی لیک، تحلیلگر طرفدار تحریم و تشدید فشار علیه ایران در مقاله‌ای که در فوریه 2023 برای توجیه حمله به عراق نوشته، آورده است: «در دوره حکومت صدام تنها تعداد کمی از مردم تلفن همراه داشتند اما تا سال 2021، 86 درصد مردم تجربه استفاده از ارتباطات مخابراتی بی‌سیم را دارند.» او ادعا می‌کند «جنگ عراق فاجعه‌‌ای نیست که همه از آن این‌گونه یاد می‌کنند» و از رشد اقتصادی عراق در سال‌های پس از جنگ به عنوان یکی از دلایل موفق بودن حمله نام می‌برد.
بازار

پیام ویژه

ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی ایالات متحده هم که در آن زمان زیر نظر کالین پاول، وزیر خارجه وقت امریکا کار می‌کرد در مقاله‌ای که روز 18 مارس در پروجکت سیندیکت منتشر کرده در توجیه دروغگویی‌های کالین پاول در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق نوشته است که هیچ «عمدی» در این دروغگویی وجود نداشت و «تفسیر اشتباه» ایالات متحده از وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، به این دلیل ایجاد شده بود که «صدام عدم وجود سلاح‌های کشتار جمعی را پنهان می‌کرد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1085454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت/ باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد