پیام ویژه

آخرين مطالب

خرداد 01؛ فروریختن متروپل به مثابه نماد رانت و سودجویی يادداشت

خرداد 01؛ فروریختن متروپل به مثابه نماد رانت و سودجویی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مهرداد خدیر| بحث انگیزترین خبر سومین ماه سال کهنه، فروریختن ساختمان «متروپل» در آبادان بود که فراتر از یک اتفاق و به مثابه نماد در کانون توجه قرار گرفت. چرا که این سازه به عنوان شاهکار «چهرۀ ماندگار صنعت ساختمان» معرفی شده و سازنده و مالک، لقب «خیّر امنیت ساز» هم گرفته بود. 
این سازه اما بر خاک سست و لجن بنا شده، با زد و بند بالا رفته و قوانین و ضوابط ساختمانی را به سُخره گرفته و نمونه ای از سهل‌انگاری و بساز بفروشی به جای معماری فاخر ایرانی بود.
احساسات منفی جامعه چنان بود که شایعه مرگ حسین عبدالباقی سازندۀ متروپل باور نشد و صدا و سیمای مرکز آبادان فیلمی منتشر کرد که در آن نشان می داد بستگان او هویت جنازه را تأیید می‌کنند.
بازار

پیام ویژه

شایعات بیشتر به این خاطر شکل گرفت که ساعاتی قبل از آن خبر بازداشت او اعلام شده بود و به همین خاطر گفته شد با فروریختن متروپل ساختمان اعتماد عمومی هم فروریخت.
بدین ترتیب متروپل تنها یک ساختمان نبود که فروریخت تا فاجعه به سبب ابعاد انسانی قضیه باشد و گفته شود در کشورهای دیگر هم سازه‌هایی این گونه گاه فرومی ریزند بلکه نمادی از رانت و رشوه و ساخت و پاخت شد چرا که سازنده بدون ارتباطات خاص نمی توانست متروپل را برافرازد و بهای سودجویی او را شهروندان بی گناه پرداختند.
 از اخبار پر سر وصدای دیگر که در تعطیلات خرداد منتشر شد سرقت بی سابقه به سبک دست‌بردهای هالیوودی به صندوق‌های امانت یکی از مهم‌ترین شعبه‌های بانک ملی در تهران بود که اگر دست‌مایۀ یک فیلم سینمایی بر پایۀ تخیل نویسنده هم می‌شد بر کارگردان خرده می‌گرقتند که امکان‌پذیر نیست و زیاده خیالی است اما اتفاق افتاد.
یک تحلیل‌گر همان موقع نوشت: این یک دزدی معمولی نیست. چون بیش از پول و طلا امنیت را نشانه رفتند و احتمالا با انگیزه‌های غیر مالی انجام شده است.
تنها چند روز بعد نیروی انتظامی از بازداشت عاملان خبر داد هر چند مشخص نشد چگونه می‌توان مشخص کرد موجودی هر صندوق چقدر بوده تا به آنان مسترد شود و آیا با توجه به قاچاق دانستن بیش از 10 هزار دلار مازاد بر آن اگر در صندوق بوده باشد عودت داده شد یا نه.
در یک برنامه تلویزیونی هم مجری با مقام ارشد پلیس به خاطر این که چرا دیر متوجه شدند وارد بحث کنایه‌آمیزی شد که انتقاد صریح رهبری از رفتار تلویزیون را در یک دیدار در پی داشت.
در همان تعطیلات و در سالگرد درگذشت رهبر فقید انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، سید محمود دعایی روحانی مداراجو و اعتدال‌گرا با سابقۀ طولانی سرپرستی و مدیریت روزنامۀ اطلاعات چشم از جهان بست تا یکی دیگر از همراهان امام خمینی در پرواز انقلاب هم صحنه را ترک کند.
در نگاه بسیاری همین که اطلاعات با کیهان متفاوت بود و برای جذب و وصل می کوشید نه طرد و فصل، فضیلت و امتیاز دعایی به حساب می‌آمد و اتهام روزنامۀ خنثی را می‌زدود ضمن این که در بزنگاه‌ها دیگر خنثی نبود کما این‌که نیم صفحۀ اول خود بعد از راه پیمایی آرام 25 خرداد 1388 در اعتراض به نتیجۀ انتخابات و در حمایت از میر حسین موسوی را به همین تیتر و عکس و خبر اختصاص داد.
در همین خرداد ماه و در میان خبرهای مختلف که مورد تحلیل قرار گرفت می‌توان به استعفای حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه دولت ابراهیم رییسی اشاره کرد و اهمیت آن به سبب آن بود که با انبوهی از شعارهای تخیلی و توهمی آمده بود و تنها پس از 10 ماه و دربرخورد با دنیای واقعیت ها دوام نیاورد یا استعفا کرد و شاید به توصیه نیروهای امنیتی و به خاطر امواج اعتراضی که در تبعیض درمورد افزایش حقوق بازنشستگان برانگیخته بود کنار رفت تا چندی بعد در هیأت دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی بازگردد.
از میان وعده های او می توان به این 5 مورد اشاره کرد:
ایجاد شغل با یک میلیون تومان، کاهش دلار به 15 هزار تومان، انقلاب اقتصادی در 40 اصل، ایجاد سامانۀ جامع اشتغال ایراینان و نجات سازمان تأمین اجتماعی از ورشکستگی.
در همین خرداد ماه اتفاقی افتاد که اگر به گزارش روزنامۀ شرق توجه شده بود حوادث سه ماه بعد رخ نمی‌داد و آن شلیک گلوله در پارک پردیسان تهران بر سر حجاب و به دست گشت ارشاد بود. اگر همان موقع ابعاد آن مورد بررسی بیشتر قرار می گرفت و گشت ارشاد را کنترل یا محدود نمی کردند چه بسا سه ماه بعد هم اتفاق مهسا (ژینا) رخ نمی داد تا بر تمام نیمۀ دوم سال سایه اندازد.
در خردادماه نواصول گرایان ابتکاری به خرج دادند تا نشان دهند به جز کارهای سلبی و دعوت به برخورد و توقیف و حبس و فیلترینگ و ممنوعیت کار ایجابی هم می توانند انجام دهند و آن ساخت و پخش سرود «سلام فرمانده» و اجرای آن در ورزشگاه آزادی بود. هر چند از بخت بد هم زمان با سوگواری مردم آبادان به خاطر فاجعۀ متروپل بود ولی به هر رو نشان داد دریافته اند نسل تازه را با روش های کهنه نمی توان جذب کرد. یکی از مهم ترین تفاوت های نواصول گرایان با سنتی ها در همین توجه به فرم است و اگر سنتی ها با اصل موسیقی مشکل دارند نواصول گرایان چنانچه در خدمت هدف مطلوب باشد مشکلی با آن ندارند.
در همین ماه تیم فوتبال استقلال تهران با فرهاد مجیدی و در 9 خرداد 1401 بدون شکست به قهرمانی رسید و رکوردهای مختلف را ثبت کرد. مربی باهوش می دانست که فضای سیاسی و اجتماعی تغییر کرده و برای تکرار این عنوان راه همواری در پیش ندارد ضمن این که چند ماه بعد جام جهانی در قطر برگزار می شد و همۀ نگاه ها به تیم ملی بود و ترجیح داد مدت از قوتبال ایران دور باشد و در حاشیۀ خلیج فارس کار خود را دنبال کند.
و سرانجام این که از سه توله یوز ایرانی که برای نجات این گونۀ حیوانی خاص ایران از انقراض به آنها توجه می شد دو توله تلف شدند و امیدها به سومی بود: پیروز ولی او نیز چنان که می دانیم در اسفند از دست رفت با این تفاوت که پیروز به شعر شروین راه یافت و جاودانه شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1110981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند