پیام ویژه

آخرين مطالب

یک کارشناس سیاست خارجی واکاوی می کند

چرا سفر سلطان عمان به ایران اهمیت دارد؟ بين الملل

چرا سفر سلطان عمان به ایران اهمیت دارد؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -

آرش صفار استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با پایگاه خبری جماران ضمن اشاره به سفر «هیثم بن طارق آل سعید»، پادشاه عمان به تهران و مذاکرات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در این سفر، چهار سند در حوزه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی امضا شد و گام بلندی درخصوص همکاریهای سیاسی میان دو کشور برداشته شد. این گفتگوها امنیت خلیج فارس را ارتقا می دهد و روابط دو کشور را بهبود می بخشد، اما ایران باید بتواند از همکاریهای اقتصادی نیز منتفع شود.
وی تلاش برای احیای توافق ترانزیتی عشق آباد را از جمله این مذاکرات عنوان کرد و گفت: بحث دسترسی کشورهای جنوب خلیج فارس از مسیر ایران به آسیای میانه همواره مورد توجه بوده است و با اینکه خط آهن نیز در دوره آقای هاشمی کشیده شد، اما عملا باری روی آن نیامد و به لحاظ ترانزیتی نتوانست به ایران کمک کند. از سوی دیگر، عمان در کنار هند و روسیه یکی از امضا کنندگان توافق موسوم به «شمال - جنوب» که از مسیر بندرعباس به روسیه می رود نیز است و از این زاویه نیز این سفر اهمیت داشت.
این تحلیلگر مسائل خلیج فارس، ادامه داد: به ویژه اینکه در روزهای گذشته، توافق ساخت بخشی از راه آهن رشت – آستارا که ناتمام مانده بود ، میان ایران و روسیه برای بار دوم امضا شد. اگر امیدوار به ساخت این پروژه باشیم، عمان از این مسیر نیز یک مسیر ترانزیتی با روسیه در اختیار خواهد داشت. این دو مسیر ترانزیتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
صفار در عین حال به وجود موانع و عدم قطعیتهایی درباره اجرای این پروژه، و چگونگی بهره گیری ایران و سایر کشورها از آن اشاره کرد و افزود: به طور بالقوه عمان ذیل توافق عشق آباد و توافق شمال – جنوب، یکی از شرکای مهم ایران است که این مذاکرات می تواند این توافق را اجرایی کند.
وی با اشاره به تلاشهای ازبکستان برای بهره گیری از مسیر ترانزیتی ایران با هدف دسترسی به آبهای دریای عمان و خلیج فارس، و همچنین امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان تهران و تاشکند در روزهای گذشته، اضافه کرد: مهمترین مانعی که در مسیر بهره برداری از این خطوط ترانزیتی وجود دارد، تحریمها علیه اقتصاد ایران است. در کشور ما کریدور ترانزیتی تنها در قالب وصل شدن جاده یا راه آهن بین خطوط دیده می شود، اما باید درنظر داشت که ساخت آنها لزوما به معنای قرارگرفتن بار روی آن نیست.
این کارشناس مسائل خلیج فارس، توضیح داد: در ابتکار کمربند – راه چین، به جز بحث اتصالات ریلی و جاده ای، مجموعه ای توافقات بسیار پیچیده و متعدد بانکی وجود دارد. در شرایطی که ایران تحت تحریم قرار دارد و برای نمونه یک بانک هندی نمی تواند در ایران شعبه ای ایجاد کند، این چشم انداز مبهم را ایجاد می کند که حتی در صورت ساخته شدن مسیر ریلی و یا توافقهای تجاری و قولهای کشورها، این توافقات به نتیجه ای نرسند. بنابراین بزرگترین مساله، سیاست ما در برابر تحریم و تداوم آنها است.
صفار با تاکید براینکه ایران باید به تجارت بین الملل وصل باشد تا بتواند از ظرفیتهای ترانزیتی خود استفاده کند، اضافه کرد: به واسطه تحریمها، عدم قطعیتها و معطل ماندن کشورها، آنها در فکر مسیرهای جایگرین بوده اند؛ همانطور که در سالهای گذشته توافقاتی برای ایجاد خطوط ترانزیت دیگری انجام شده و ازبکستان که به دلیل جغرافیای خود محصور در خشکی است، توافقاتی برای دولت طالبان برای دسترسی به بندر کراچی پاکستان پیش می برد.
وی با تاکید براینکه توافقات و مذاکرات صورت گرفته با عمان، قطعا گامی به پیش است، یادآورشد: اما اینها تنها بسترهای حقوقی، تفاهمات سیاسی و اراده دو کشور برای به فعل درآوردن مسیرهای ترانزیتی را نشان می دهد. تا زمانی که موانع تحریمها و عدم پذیرش FATF وجود دارد، بستر حقوقی و اراده سیاسی، منجر به بهره برداری اقتصادی نمی شود. بنابراین کشورهایی که با ایران مذاکره می کنند و توافقهایی امضا می کنند، همچنان منتظر رفع تحریمها هستند.
این پژوهشگر مسائل خلیج فارس، تاکیدکرد: باید این کشورها با رفع موانع در راستای به فعل درآوردن این اراده ها گام بردارند. توافق عشق آباد سالها پیش امضا شده و علی رغم وجود مسیر ترانزیتی، تاکنون نتوانسته اجرا شود. اما اکنون مذاکرات تازه ای با طرفها دنبال شده و باید دید امکان رفع چالشها فراهم می شود یا خیر. رئیس جمهور ازبکستان نیز قرار است در روزهای آینده سفری به تهران داشته باشد. با مجموعه این مذاکرات، در کنار عضویت ایران در شانگهای و امضای قرارداد تجارت ترجیحی میان تهران و تاشکند، امید است توافق ترانزیتی عشق آباد نیز افقهای تازه ای پیش روی این کشورها و ایران ترسیم کند.
صفار با بیان اینکه ایران و عمان سال گذشته 13 سند همکاری را امضا کردند و در سفر پادشاه عمان به تهران نیز درباره چهارسند توافق شد، اظهارداشت: رقم مبادلات تجاری ایران و عمان می تواند افزایش یابد، بررسی «چشم انداز 2040 عمان» و سند توسعه ملی این کشور نشان می دهد مسقط عرصه های متعددی برای همکاری با ایران دارد. این کشور در سالهای اخیر نیز اقداماتی انجام داده تا بتواند حوزه های همکاری خود با ایران را توسعه دهد. از جمله اینکه اتباع ایرانی، نیازی به شریک عمانی برای سرمایه گذاری در این کشور ندارند و می توانند صاحب تمام شرکت باشند.
وی خاطرنشان کرد: عمان، بندری را برای توسعه مبادلات در اختیار ایران قرار داده است. اما با وجود تحریمها، شاهد محدودیت در این پتانسیلها و فرسایش آنها در سالهای اخیر هستیم.
به گفته این تحلیلگر مسائل خلیج فارس، مبادلات تجاری ایران و عمان با جود چهاربرابر شدن، اکنون به دو میلیارد دلار رسیده است. با وجود افزایشها، همچنان نمی توان گامهای بلندی درنظرگرفت و ارقام مطرح شده در حوزه پتانسیلهای دو کشور و حجم اقتصاد ایران و نیازهای اقتصادی آن رقم اندکی است.
صفار با بیان اینکه سند همکاری ایران و عمان برای انتقال گاز به این کشور، در سفر قبلی آقای رئیسی به مسقط نیز بررسی شد و توافقاتی میان وزرای نفت و انرژی ایران و عمان صورت گرفت، در رابطه با نهایی شدن این توافق برای انتقال گاز، اضافه کرد: براساس اظهارات معاون وزیر نفت در امور گاز ایران، کشورهای پاکستان، افغانستان و عمان خواستار واردات گاز از ایران هستند. مذاکرات با این کشورها ادامه دارد و البته زیرساختهای لازم برای امضای قرارداد با این کشورها هنوز مهیا نشده است.
وی با یادآوری اینکه نخستین تفاهنامه انرژی میان ایران و عمان سال 2005 برای صادرات روزانه 30میلیون مترمکعب گاز، به امضا رسید اما تحریمهای بین المللی مانع اجرای آن شد، تاکید کرد: توافق دیگری نیز سال 2013 به امضا رسید و به دلیل برخی مشکلات فنی از امارات درخواست همکاری شد، اما مجددا به دلیل تحریمها ناکام ماند. ممکن است در توافق جدید مسیری برای حل این مشکل درنظر گرفته شده باشد. ضمن اینکه ایران در این چارچوب باید بر برخی موانع غلبه کند. ظرفیت تولید ایران به واسطه عدم سرمایه گذاریهای لازم برای استخراج و افزایش توان صادرات در سالهای اخیر، با وجود اراده سیاسی کشورها، کاهش داشته و اجرای توافق را با مشکلاتی مواجه کرده است.
صفار با اشاره به احتمال طرح موضوعات از سرگیری روابط ایران و مصر، آزادسازی برخی منابع مسدودشده ایران در کره جنوبی و عراق از سوی آمریکا در ازای تبادل زندانیان آمریکایی در ایران و همچنین موضوع مذاکرات هسته ای و تعیین تکلیف برجام در مذاکرات ایران و عمان، یادآورشد: یک هفته پیش از سفر به تهران، سلطان عمان سفری دو روزه به مصر داشت و با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره گفتگوهایی انجام داد. با توجه به مواضعی که به طور رسمی در رسانه ها منتشرشده، موضوع روابط ایران و مصر در این سفر اهمیت ویژه ای داشته است.
وی گفت: در این خصوص مذاکرات جدی صورت گرفته و سلطان عمان برای احیای روابط تهران-قاهره تلاش می کند. رسانه های مصری نیز از احتمال دیدار دیدار میان ابراهیم رئیسی و عبدالفتاح سیسی، تا پایان سال جاری میلادی، خبرداده بودند.
این پژوهشگر مسائل خلیج فارس، به پیامدهای اقتصادی مذاکرات ایران و عمان اشاره کرد و تصریح کرد: قطعا این گفتگوها پیامدهای مثبت اقتصادی برای ایران به همراه خواهد داشت؛ حتی وقتی سال 2015، برجام امضا شد، در سطح منطقه عملا نتوانستیم استفاده چندانی از آن داشته باشیم، حتی مبادلات اقتصادی با امارات که همیشه جزء شرکای برتر اقتصادی ایران بوده است، بعد از برجام نه تنها افزایش نیافت، بلکه کاهش نیز داشته است. درخصوص عربستان نیز مسیر به سمت قطع روابط و افزایش تخاصم رفت.
صفار اضافه کرد: در واقع پتانسیل رفع تحریمها در سال 2015، نتوانست کمک معنی داری به بهبود روابط اقتصادی ایران و کشورهای خلیج فارس کند. بنابراین هر گونه تلاش ، اقدام و سیاستی که باعث بهبود این شرایط شود، در شرایطی که بتوانیم به عدم قطعیتهایی مانند تحریمها پاسخ دهیم به نفع ایران و سایر کشورها است و می تواند تجارت پرسودی را رقم بزند. کشورهای جنوب خلیج فارس امروز مسیرهایی هستند که می توانند ایران را در عرصه هایی که در سالهای گذشته از آنها عقب افتاده است، کمک کنند.
این پژوهشگر مسائل خلیج فارس درخصوص مسائل مطرح شده در رابطه با جایگزین شدن دلار با ارزهای ملی، اظهارداشت: ما در این رابطه شاهد توافقات دوجانبه یا چند جانبه کشورها با یکدیگر هستیم. خصوصا روسها و چینی ها گامهای مهمی در این رابطه برداشته اند. اما کشورهایی که اقتصاد کوچکی دارند، در مسیر مبادله با پول ملی نیز با چالشهایی مواجه هستند و ناچارند مبادلات خود را به صورت پایاپای انجام دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1366602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو