پیام ویژه

آخرين مطالب

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت خبرنگار سرشناس آمریکایی ویژه سایر رسانه ها

ماجرای ترور حاج قاسم به روایت خبرنگار سرشناس آمریکایی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - مشرق /
«دارم به ترور سلیمانی فکر می‌کنم.» این اولین جمله فصل بیست‌وهشتم کتاب «خشم» نوشته «باب وودوارد» از سرشناس‌ترین خبرنگاران جهان، است که بخشی از آن به توصیف ماجراهای منتهی به ترور شهید سلیمانی می‌پردازد.
سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی روایت‌های مختلفی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای ترور شهید سلیمانی تعریف کرده‌اند و اکثریت غالب آن‌ها، این اقدام را خلاف مصلحت آمریکا دانسته‌اند. یکی از منابعی که درباره‌ی پیش‌درآمد تصمیم فاجعه‌بار ترامپ توضیح داده، کتاب «خشم» نوشته‌ی «باب وودوارد» خبرنگار سرشناس آمریکایی است. در گزارش پیش رو بیش‌تر درباره‌ی این کتاب و روایت آن از تصمیم ترامپ به ترور سردار سلیمانی خواهید خواند.
باب وودوارد کیست؟
«رابرت آپشر وودوارد» خبرنگار کارکشته‌ی آمریکایی است که عمده‌ی شهرتش به خاطر برملا کردن «رسوایی واترگیت» (که نهایتاً به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، منتهی شد) در دهه‌ی هفتاد میلادی است. اگرچه تحقیقات و گزارش‌های وودوارد در روزنامه‌ی واشینگتن‌پست بیش از هر چیز دیگری در کارنامه‌ی او می‌درخشد، اما تا کنون بیش از بیست کتاب نیز نوشته و می‌توان گفت اکثرِ جوایز خبرنگاری در آمریکا را نیز کسب کرده است. تقریباً تمام رؤسای‌جمهور و سیاستمداران آمریکا از تمام طیف‌های سیاسی برای او احترام قائلند و به درخواست مصاحبه‌های او پاسخ مثبت می‌دهند. همین امر سبب شده تا کتاب‌هایش سرشار از اطلاعات ناب و تازه‌ درباره‌ی تصمیمات و حوادث دوره‌ی رؤسای‌جمهور آمریکا باشد.
وودوارد در دوره‌ی ریاست‌جمهوری جورج بوش بیش از هر زمان دیگری به کاخ سفید نزدیک شد. شش بار با بوش مصاحبه کرد و مطالب خود را در قالب چهار کتاب از سال 2002 تا 2008 منتشر نمود. در دوره‌ی اوباما نیز مصاحبه‌های فراوانی با او داشت و کتاب‌هایی منتشر کرد. کتاب‌های وودوارد هر بار به صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا می‌رسد و خوانندگان مطالب سیاسی-اجتماعی، مشتاق انتشار کتاب‌های بعدی او هستند. با این وجود، در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، یعنی بین سال‌های 2017 و 2021، تعداد و میزان این مطالب به حداکثر رسید.
برخی اشاره کرده‌اند که حداقل هجده مصاحبه‌ی رسمی میان ترامپ و وودوارد انجام شده است. این در حالی است که قلمِ وودوارد اغلب علیه ترامپ است. با این احتساب، او توانست سه کتاب درباره‌ی ترامپ منتشر کند. کتاب اول تحت عنوان «ترس» در سال 2018 منتشر شد و خفقان موجود در کاخ سفید را به نمایش درآورد. کتاب دوم با عنوان «خشم» در سال 2020 منتشر شد و حاوی برخی نکات جدید بود. و در نهایت، کتاب سوم با نام «مخاطره» در ماه‌های آخر سال 2021 روانه‌ی بازار شد. در این گزارش، به سراغ کتاب دوم وودوارد، یعنی «خشم»، می‌رویم؛ کتابی که بخشی از فصل بیست‌وهشتم آن به روایت ترور سردار سلیمانی اختصاص یافته است.
روایت ترور سردار سلیمانی در کتاب «خشم»
«دارم به ترور سلیمانی فکر می‌کنم.» این اولین جمله‌ی فصل بیست‌وهشتم کتاب «خشم» است که دونالد ترامپ در زمین گلف خطاب به دوست صمیمی‌اش، «لینزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه، می‌گوید. این اتفاق در تاریخ 30 دسامبر 2019، یعنی چند روز پیش از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده‌ی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، رخ داد. وودوارد یادآوری می‌کند «گراهام [با وجود این‌که] معمولاً جزء بازهای جنگ‌طلب آمریکاست که تلاش می‌کرد ترامپِ سرسخت را برای عملیات نظامی قانع کند»، اما با این سخن ترامپ شوکه می‌شود و تلاش می‌کند دوست خود را از تبعات آن مطلع کند.
گراهام در پاسخ به ایده‌ی عجیب ترامپ می‌گوید: «اوه! پسر! این قدم [و اقدام] بزرگی است.» همه‌ی سیاستمداران آمریکا متوجه بودند که ترور سلیمانی اقدامی بسیار خطرناک و فراتر از سیاست‌های عادی (و حتی جنگ‌طلبانه‌ی) آمریکاست. با این وجود، ایده‌ی ترور سلیمانی از وقتی «جک کین» معاون رئیس ستاد ارتش آمریکا، گفته بود «بمب‌های پیشرفته‌ی مهندسان و دانشمندان» توسط سلیمانی به شبه‌نظامیان عراقی داده می‌شود و قادر است «به هر وسیله‌ی نظامی نفوذ کند»، در ذهن ترامپ ایجاد شده بود. کین به ترامپ گفته بود که این ایده را با جورج بوش نیز در میان گذاشته، اما بوش نگران بوده که حمله به سلیمانی در خاک ایران سبب استیضاح او می‌شود. (البته وودوارد اشاره نمی‌کند که جک کین، 26 اکتبر 2011، نیز مقابل کنگره حاضر شد و مسئولین آمریکا را رسماً به ترور قاسم سلیمانی تشویق کرد.) 
البته گراهام باز هم در مقابل ترامپ مقاومت می‌کند. به ترامپ یادآوری می‌کند که «اگر آن‌ها به نحوی انتقام‌جویی کنند، که حتماً خواهند کرد» آن‌گاه باید در فکر محدود کردن آن‌ها در حوزه‌ی نفتی هم باشی و این یعنی «تقریباً یک جنگ تمام‌عیار.» گراهام به ترامپ گوشزد می‌کند که ترور سلیمانی مانند این است که از قمارش را یک‌باره از 10 دلار به 10,000 دلار تغییر بدهد، اما ترامپ معتقد است «حق سلیمانی است» که کشته شود. گراهام ادامه می‌دهد که «این کار فراتر از حد است. نظرت چیست که یک نفر را، یک رده پایین‌تر از سلیمانی، ترور کنیم؟ هضم این مسئله برای همه آسان‌تر است.»
مدتی بعد، «میک مولوینی» مسئول دفتر موقت ترامپ، که او هم دوست صمیمی گراهام بود، در تماسی که با گراهام گرفت، از او «عاجزانه» خواست مجدداً با ترامپ صحبت کند تا ایده‌ی وحشتناک ترور سلیمانی را از سر به در کند: «شاید حرف تو را گوش کند.» اما چند روز بعد ترامپ، دستور حمله به سلیمانی را صادر کرد. سپس، 19 فوریه‌ی 2020 (40 روز پس از ترور)، در مصاحبه‌ی دیگری که با وودوارد داشت، از این اقدام به عظمت یاد کرد و گفت نخست‌وزیر پاکستان، عمران خان، به او گفته «این بزرگ‌ترین اتفاق عمرش» بوده است.

پیام ویژه

«دونالد ترامپ» (چپ) رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در کنار «لینزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، در زمین «باشگاه ملی گلف ترامپ» در شهر «استرلینگ» در ایالت ویرجینیا. کتاب «خشم» نوشته‌ی «باب وودوارد» توضیح می‌دهد که گفت‌وگوی ترامپ و گراهام درباره‌ی ترور شهید سلیمانی، در زمین «باشگاه ملی گلف ترامپ» در شهر «وست پام بیچ» در ایالت کالیفرنیا صورت گرفته است.
جمع‌بندی
کتاب «خشم» نوشته‌ی باب وودوارد در اغلب موارد روایتگر است و از قضاوت‌های صریح خودداری می‌کند، اما مشخص است که موضع او در قبال اقدامات و افکار ترامپ، منفی است. نویسنده ترامپ را «فردی اشتباه برای تصدی این شغل» می‌داند. با این وجود، لحنش نسبت به ایران و سردار سلیمانی نیز چندان مثبت نیست. کتاب وودوارد به‌سرعت فروش رفت و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. ترامپ در مصاحبه‌ای درباره‌ی این کتاب گفت تمام کتاب را (که حدود 400 صفحه دارد) در یک بعدازظهر خوانده و به نظرش کتاب بسیار حوصله‌سربری بوده است. ضمن این‌که وودوارد «همیشه کتاب‌های بد می‌نویسد.» به نظر می‌رسد ترامپ در انتهای دوره‌ی ریاستش نتوانست باب وودوارد را مجاب کند تا مطالب مثبتی درباره‌ی او بنویسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/869199/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه