پیام ویژه - ایسنا /به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا، صادرات ایران به آفریقا در چهار ماه نخست امسال، 2.٢ برابر شد و تعداد کشورهای مقصد از 29 به 34 کشور افزایش یافته است؛ رشد محسوس تجارت با این قاره در حالی رقم خورده که موانع لجستیکی، استانداردها و ریسکهای ارزی همچنان چالش پیشروی صادرکنندگان است.
طبق آخرین گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مسعود برهمن، ضمن اعلام این موضوع، در تشریح ارزیابی خود از مبادلات تجاری ایران با کشورهای آفریقایی مرتبط در سال جاری، اظهار کرد: بر اساس آخرین دادههای رسمی اعلام شده از سوی گمرک، در بهار 1404 یعنی 3 ماه نخست امسال، صادرات ایران به آفریقا حدود 260 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 85 درصد رشد داشته است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا ادامه داد: همچنین در چهار ماه نخست 1404 و طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به آفریقا 2.2 برابر شده است. ضمن اینکه تعداد مقاصد صادراتی هم از 29 کشور به 34 کشور افزایش یافته است.
بازار ![]()
برهمن خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به روند بهار و 4 ماه نخست امسال، میتوان گفت در 5 ماه نخست امسال نیز تجارت کشور ما به آفریقا رشد قابلتوجهی نسبت به سال گذشته داشته است، هرچند عدد دقیق 5 ماهه هنوز منتشر نشده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا، در تشریح موانع و مشکلات در مسیر مبادلات تجاری با آفریقا، این موانع و مشکلات را مشکلات لجستیکی، استانداردها و مجوزها، ریسک ارزی در کشورهای آفریقایی، موانع غیرتعرفهای و ... عنوان کرد.
وی افزود: مشکلات لجستیکی شامل کمبود خطوط منظم کشتیرانی مستقیم از ایران و تأخیر در بنادر آفریقا میشود. مشکلات در زمینه استانداردها و مجوزها نیز ناظر بر سختگیری در ثبت محصولات غذایی، دارویی و نیاز به گواهیهای حلال و کیفیت است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران درباره ریسک ارزی در کشورهای آفریقایی به مواردی نظیر سقوط ارزش پول ملی در بعضی از کشورهای آفریقایی و محدودیت خروج ارز اشاره و تصریح کرد: موانع غیرتعرفهای مانند قوانین گمرکی پیچیده، الزام برچسبگذاری خاص و آزمایشهای محلی و همچنین هزینههای حمل داخلی و بیمه پس از ورود کالا و در نهایت ضعف شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش برای کالاهای صنعتی، از دیگر موانع و مشکلات در مسیر مبادلات تجاری با آفریقا است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا، دلایل افزایش محسوس تجارت به این قاره را مواردی نظیر دیپلماسی فعال ایران–آفریقا و گسترش مقاصد صادراتی (از 29 به 34 کشور)، تنوع کالاهای صادراتی (مواد غذایی، دارو، کود و پتروشیمی سبک، مصالح ساختمانی)، توسعه تهاتر و استفاده از ارزهای محلی در بخشی از مبادلات، بهبود نسبی مسیرهای حمل دریایی به شرق و غرب آفریقا و نیاز بالای آفریقا به کالاهای اساسی در شرایط بحران جهانی غذا و انرژی عنوان کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا این روند به همین شکل ادامه خواهد یافت یا ممکن است در نیمه دوم سال شاهد تغییر آن باشیم؟ گفت: سناریوی محتمل این است که شاهد ادامه روند رشد، اما با شیب ملایمتر باشیم.
برهمن، عوامل احتمالی کاهنده روند تجارت را فشارهای ارزی داخلی ایران، نوسان ارزهای آفریقایی، ازدحام بنادر و احتمال محدودیتهای مقرراتی. رقابت ناسالم رقبا، حضور افراد غیرحرفهای و در نهایت رخدادهای غیرمنتظره عنوان کرد.
وی در ادامه، در برشمردن عوامل موثر در افزایش روند رشد تجارت به آفریقا، به توجه بهتر و بیشتر سازمان توسعه تجارت به قاره آفریقا و تهیه نقشه راه با مشورت و استفاده از نقطه نظرات بخش خصوصی، افزایش تهاتر، ورود خدمات فنی- مهندسی به این بازار و تنظیم قراردادهای مؤثر. همافزایی بین مجموعههای دارای مسؤلیت در رابطه با آفریقا، توجه جدی و عملیاتی به حضور اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا در تصمیمگیریهای کلان اشاره کرد.
برهمن در پایان تاکید کرد: چنانچه اتفاقهای غیرمنتظره پیش نیاید، انتظار میرود روند مبادلات ایران و آفریقا در نیمه دوم سال نیز افزایش ادامه پیدا کند؛ البته نه با سرعت بالای چهار ماهه اول، بلکه به صورت رشد باثباتتر و نوسانی.